En liten halsning fran nordon!

Halluuu!

Medan mina kara alsklingar lever livet o hittar paradis pa andra sidan ekvatorn, ar jag kvar har nere o hittar mina. (de e ju inte tillatet att bli avis nar man sjalv sitter pa ett annat paradis pa jorden, men de later ju onekligen som att dem har de helt fab om ni fragar mig, skont att ni klarar er pa egen hand lovies :)

Jag befinner mig for tillfallet uppe i Mercury Bay, ett jattemysigt litet stalle oster om Auckland! Jag tog mig hela cagen upp fran Christchurch relatvit fort, for att kunna kora hela vagen ner "pa riktigt". I Wellington lamnade jag mitt kara ""gang" som jag hangt med anda fran Christschurch bestaende av 2 tjejer o 2 killar fran England och en tjej fran Canada. Verkligen supertrevliga, sa det drojde ca en timme innan jag inte var mer pa egen hand i NZlandet...meeen trodde att efter Wellington skulle jag da fa vara ensam upp.
MEN efter ett besok i badrummet borjade jag prata med tva svenska tjejer...som visade sig komma fran lund, och da borjade dem; Mhmm malmo...procivitas (jag hade michas proccebralls pa mig). Och sen; assa vi var med en tjej fran malmo pa manly, hon gick visserligen natur pa borgar men du kanske vet vem hon e? Sophie?
Och jag tappade halvt hakan och sen hade jag varldens roligaste o snallaste resekompisar hela vagen upp till Auckland. Johanna och Johanna ar verkligen tva helfestliga, supersota tjejer som alltsa Sophie lart kanna redan pa Manly. De e allt lustigt hur liten denna varld e va. Och nu har vi tva asskona buds i Lund som vi ska hanga med i sommar, kul va?!

Ja, de blev en helfestlig kvall i Wellington, som resluterade i alldeles for lite somn, sa de blev en massa sovande pa bussen upp till Taupo! Dar badade vi i kallor och sag valdigt fin natur, sen hade vi en lugn kvall pa ett valdigt mysigt hostel. Dagen efter akte vi vidare till Auckland dit vi kom pa eftermiddan for lite shopping och hade annu en lugn kvall. Dagen efter var det sadly Johannas o Johannas sista dag, innan de flog vidare till Singapore. Vi "utforskade" staden och sov i parken o annat innan de blev kvall. Da motte jag upp kara Laura, en alldeles underbar tjej fran England som vi larde kanna redan pa Fraser/ alltsa hon e varldens roligaste tjej sa man visste att de inte skulle bli en trakig kvall...
Jag vinkade hejda till johannisarna, sen gick jag o Laura wild pa "2 for 1" snake bites, valdigt gott dedara. Vi va med i en tavling om att vinna nan sky walk runt NZas hogsta torn (man skulle skrika langt o jag vann over en stor kille, alltsa mina lungor rocks! sen fick laura bindel for ogonen o vimsade bort oss ur leken, men vi kom trea iaf.) Alla stallen var folktomma denna mandag i Ackland, men inte deppade jag och Laura for de. Vi traffade nagra helfestliga o halvt skumma manniskor med en blandning av NZ och England och sen gick vi in pa alla barer och onskade vara favvolatar och dansade oftast alldeles ensamma pa dansgolven. Himla kul var det och den kvallen slutade med en halvtimmes somn innan jag skulle vara pa kiwibussen vid 8. Trist att saga hejda till allt festligt i Auckland, menmen, det var bussen ner till Mercury Bay med trevliga stopp pa vagen. Men sjalvklart var jag ganska trott, och bussen var inte sa festlig, bara 15 pers...sa jag bestamde mig for att ta en dag off och vanta in nasta kiwibuss som kommer hit vilken sekund som helst. Dar ska vara runt 30 pers, sa det blir nog roligare.

Nu tar min dyra internettid slut, sa i gotta go! Men jag uppdaterar er pa vagen, imorgon blir de Maoriaventyr och sen ska jag gora black water rafting, typ som den raftingen vi gjorde uppe vid Cairns, fast denna e i grottor. Haftigt varre! Pusskram fran en glad och lycklig vendi.

Hellooo Paradise!

For nagra veckor sedan va jag i heaven da jag hoppat eller snarar blivit uttvingad fran ett plan 5000 m upp i luften och nu har vi garanterat kommit till paradiset!
Efter en lang tagresa (inte bussresa), en timmes taxi och en halvtimmes battur va vi framme pa denna fantastiska o i nordostra Malaysia, Perhentian islands. Vi bor pa den lilla on...den med lite mer sk. drag...jag undrar hur den stora on ar. Har ar hur lugnt som helst. Stranderna ar underbara och vattnet likasa. Vi bor precis vid vattnet och efter en natt pa ett inte lika fint stalle dar vi bodde hos en gubbe som kallade sig sjalv "papa Reggie" flyttade vi till den lugnare av de tva huvudstranderna. HAr hittade vi en supermysig Bungalow och anmalde oss till dykklubben som ligger precis brevid (den sakraste och dyraste dykklubben pa on...for din skull mamms). Sa idag har vi provat pa skolbankskanslan igen, nagot som fick oss att inse att ett till gapyear ar ett maste. Imorgon ska vi ut och dyka. Det ar 30 meters sikt i vattnet sa vi kan inte klaga. Man kan ha det varre.

LIFE'S A BEACH........
......AND WE"RE LIVING IT!!!

Puss pa er alla och en extra puss till Vixi! Alskar dig! JAg ska komma hem firt! Tiden flyger fram! Pusspuss!

Back in Asia!!!

Nu ar jag och Bullen tillbaka i Asien. Efter ett jobbigt farval av alskade V  dar vi sag hur hon vandrade ensam mot NZ gaten sov vi nagra timmar pa flygplatsgolvet innan vi hoppade pa flyget till Singapore!

Singapore va verkligen helfestligt, kandes pa nagot konstigt satt ganska fejk, lite som att vara pa ett nojesfalt. Vi bodde i Chinatown dar det verkligen kandes som att vara i Kina, vi akte ut till Sentosa island och helt plotsligt va det rena disneyland, vi sag en delfinshow med rosa delfiner och de knasigaste fiskarna nagonsin da vi bosokte en undervattensvarld. Stranden va jattefin och vi sag en stor skoldpadda som kommit upp pa land. Har besokte vi ocksa kontinenten Asiens sydligaste punkt. Wow! Pa kvallen akte vi pa nattsafari och helt plotsligt kandes det som att vara i Afrika med eldslukande sixpack killar, tigrar och giraffer. Jag han ocksa en svang forbi Orchard rd den stora turist och shoppinggatan och det va som vilken storstad som helst. Singapore va alltsa val vart en visit och kandes som ett forsok att vara ett vastland men Asienlukterna gick inte dolja...

Efter att ha varit allt for nara att missa flyget va vi efter en uppstigning och kort darefeter en landning framme i Kuala Lumpur! Vi bor pa ett hostel i the Golden Triangle called Pondok Lodge, jattebra lage och rent och fint (hmmm enligt vara nya matt, dar rattor inte stor oss;). VI hittade mycket snabbt ett favoritmatstalle dar Julia antligen fick sin Mangoshake som hon langtat efter under hela Aussietiden. Tummen upp pa den!

Maste saga att vi hunnit med valdigt mycket redan . Nagra saker som jag verkligen maste rekommendera ar att besoka Dr Fish pa Time Square Mall. Har fick vi prova pa sa kallat fiskspa dar man stoppar fotterna i en liten pool med sma fiskar som gensat borja gnaga bort forhardnader och doda hudceller. Tantlanten i butiken sa att det skulle vara mycket realxing, men vi snarare tyckte det kandes som tortyr da vi bada ar extremt kittliga. Vi har ocksa besokt Sydostasiens storsta shoppingmall, centralmarket, Little India, besokt National Mosken (dar vi fick ta pa oss lila kaper som kladde Julia fortraffligt :) ) och vandrat over bron i Petronas towers varldens hogsta tvillingtorn och hogsta bro.
I Little india rakade vi stampla in precis nar de hade sen fredagsbon, det va verkligen en annorlunda syn, hela staden stannande och foll pa kna framfor mosken. Vi hittade en helt underbar indisk restaurang full med locals och bullen och jag, tva forvirrade europeer som inte forstod hur man skulle bara sig at. Men maten va super och indierna trevlig, inte alls trevliga som jag i "ar en ackilg gubbe som aldrig satt en blond tjej", utan genuint trevliga. Overhuvudtaget sa gillar vi folket i Malysia jattemycket alla ar verkligen trevliga och det ar faktiskt inte alls sa jobbigt som jag ibland kan tycka det ar i Malaysia. Dessutom far malysia ett stort plus pagrund av hur latt det ar att ta sig runt har, monorail (ja! nina och challe! jag har antligen akt monorail! haha) tag och billig taxi. Aven mycket reanre och frashare pa gatorna har jamfort med thailand. Na, Malaysa ar helt klart  (annu en) favorit!

Om en liten stund ska vi satta oss pa bussen for en 14-timmars bussresa upp till Perenthian islands! Ska bli kul att bygga pa brannan lite, var faktiskt ett tag sedan nu!

Puss och Kram till er alla fran Soffan och Ballen

ps. At aldrig frukten Durian, smakar som sot vitlok och vi fick inte ens ata den inne pa hostelet eftersom den luktar sa fruktansvart.

mitt liv e raddat...

JULIA!!!

De har Famous har pa NZ!!! Jag koper alla o tar med :)

Haha for som inte vet sa ar famous typ aussies se&hor, som tydligen finns har me. jag o julia har kopt de numrena varje vecka senaste manaderna, sa vi va lite lagom sad att lamna...pa framsidan hittar vi ALLTID brittan, jennifer aniston, rihanna, angelina jolie och john mayer. sen skiftar de vilka som hanger ihop pa vilken bild! nice!

For ovrigt har jag haft en helt underbar dag i Christchurch med 2 engelska tjejer o en fran canada, superkul! Vi har akt gondol och akt city tram runt i de "stora" city!

Puss o kram pa er!

NEW ZEEEEALAND!!!

Hej allihopa!!!

Alltsa vilken dag jag haft! Ni anar inte!
Ja den borjade redan igar faktiskt, nar vi spenderade var allra sista dag tillsammans. Och i Australien framfor allt. Sa himla trist att lamna...for sa mycket fina minnen vi har dar finns liksom inte att beskriva. Det kommer alltid finnas med oss, och vilken resa vi gjorde under vart halvar i Aussie alltsa!

Mitt flyg gick klockan 6 imorse fran Cairns och Soff och Jull foljde med mig till flygplatsen for att saga hejda, trots att deras flyg inte gick vid 12 pa dan...snalla e dem. Sa vi sa hejda. Saklart att de va trakigt, men sa himla tarfyllt va de inte, utan vi vet daremot att vi komemr ha sa himla roliga aventyr pa vara hall o vi ses ju igen om mindre an en manad! Sa de ska nog ga bra :)

Planet gick kl 6 ja, och jag fick en gangplats och bokstavligen somnade ut over gangen 100 ggr om, sa trott jag var. De blev inte sa mycket somn kvallen innan dar som ni kanske forstar...vi akte vid 3 pa natten fran vart hostel, och da hade vi bara betalt for en sang ocksa, sneaky som vi var (lont att betala for mer nar vi knappt skulle sova dar liksom. vi vet hur man sparar cashen!!) Men anyways, forst ett 1,5 timmes flyg till Brisbane. Dar cashade jag in 40 dollar, som kommer att komma in pa bankkontot om typ en vecka (riktat till min kara mamma). Anledningen till detta var attjag blivit kar pa nytt!!! I min nya kamera!!! Kalla mig materialist, javvist men assa, det ar min nya karlek. En rosa liten sak, som ser ut som en snyggt designad planbok, med MEGAskarm, massa coola installningar OCH den e bade vatten o sandtat...kan ha den p anagra meters djup OCH tappa den pa 1,5 m hojd (vilket jag inte planerar, men man vet ju aldrig...) O den e sa fin assa. Ja, den andra dog efter att tappat den i sanden pa varldens storsta sando, Fraser. Sa jaa, what to do. Denna komemr bli stulen fore den gar sonder, sa bra e den (i wish, men anda... :)

Sen var de flyg fran Brissan till Christchurch, dar jag lyckligtvis fick fonsterplats, och somnade med mina tidningar i famnen. Forsta gangen de nansin hant! Jag vaknde i slutet och tittade ut over helt fantastiskt landskap frna ovan, nagot jag aldrig sett forr. Sa sjukt coola berg, med dalar med vatten mellan dem och sedan stora akrar, skog och jag vet inte allt fantastiskt jag sag. Aaaah dar vi jag redan da love NZ-kanslan. I slutet fick jag panne da planjaveln holl pa o landa och sen nar de lugnt e pavag ner pa banan helt plotsligt oser pa med fart och aker upp igen. Sarskilt panne fick jag vid fonstret som bara sag landningsbanan forsvinna ut ur sikte. Men tydligen var de bara nat i vagen pa plandningsbanan och efter 2 cirklar i luften ("guided tour", som kaptenen sa) kunde vi landa. Men panne pa de alltsa! Sen fick jag min efterlangtade stampel i passet och YES jag var i Nya Zeeland!

Jag gick igenom tull o grejer, vaxlade lite pengar och letade reda pa bussen till centrum. Redan dar pratade jag med en tjej fran Canada som nyss kommit fran Thaliand o tankte att YES jag har iaf pratat me EN person pa min resa haha...satte mig pa bussen och akte in till Cathedral Square, Christchurch. Menn gud vilket vader de e har horrni! Jag har inte kant kyla pa jag vet inte hur lange, o de va riktig sa hostkallt, meeen anda maste jag saga att jag inte vantrivdes. De kandes kanske mysigt dar jag vandrade i min hoodie. Men imorgon blir de jeans istallet for leggings. De e trots allt inte sverigekallt, positvit, positivt!

Tjejn fran Canada visade vagen till mitt hostel, Base, 2 min gang fran stationen, tur de! De va egentligen de anda svara jag hade att ta mig igenom for pa torsdagmorgon satter jag mig pa kiwibussen och kommer att ha allmant kul i nastan 4 veckor! De hjalper en ocksa fixa allt boende o alla aktiviteter, sa allt e set o jag e nojd!

Jag checkade in och kom till ett jattefint rum, dar jag var alldeles ensam. Man fick handduk, schampoo o grejer, sa de kandes som hotell. Men ja, de va ordet ensam. Jag insag sadar vid 5 pa kvallen att jag ju inte atit pa hela dan. Sa vaaad skulle jag gora. Jag kom pa mig sjalv runtstrosande pa gatorna o kom pa att jag inte ens vet vad jag letar efter! Har heter inte matbutikerna Coles, Woolworth eller IGA (tror jag). Sa treatade mig sjalv med lite BK! For har heter de faktiskt Burger King o inte Hungry Jacks som i Aussie! Min whopper va ju inte lite god kan jag meddela. Free refills pa dricka, och jag va spymatt nar jag gick darifran. Jag och min confessions of a shopaholic-bok! Jag gick runt o log o tankte pa hur bra allt e o va hur lange som helst o va glad i flera timmar. Men ensam va order igen ja. Jag va pa rumemt sjalv, jag fick ga o ata sjalv. HUR i hela varlden gor man, tankte jag...typ. Jag hade sagt till Soff o Jull att jag kommer kanske inte anvanda min rost pa en manad. Men for en gangs skull maste jag saga tvart om; det var lattare gjort an sagt att sakffa kompisar har! Nar jag kom tillbaka var de 3 supersnalla tjejer pa mitt rum, som alla kommit med kiwi. De fragde direkt om jag ville me ut o ata...proppmatt som jag va foljde jag med som sallskap, de va aven nagra eng.killar fran kiwi me ut o at o redan har jag skaffat mig ett antal nya BFFs (or not) har i NZ! Alla ska aka med upp pa torsmorgon ocksa, sa de kan ju itne bli battre! De blev bade mat, pub, biljard o sen gick de andra pa bio, men jag va helt slut i rutan...

Sa nu ska jag hamta min tvatt, ta en dusch o sedan soooova gott! Som ni marker gar de ingen nod pa en ensam Vendela...dehar kommer bli riktigt roligt! Ser sa sjukt mycket framemot...alltihopa!

Puss love o jag ska fixa telekort imon o ringa er mams o paps! I love you!!!

Sista dagarna i Aussie!

Hejsvej!

Vi kan knappt fatta de! 3 dagar kvar i Australien! Heeeeelt sinnes trakigt!
Som tur ar aker vi inte hem an, utan kan langsamt forbereda oss pa hemkomst. Stalla oss in pa att vi snart ska hem rather than bara huxflux komma hem...

Nu ar vi uppe i Cairns och jag ska beratta lite vad vi varit med om senaste tiden...eftersom vi fatt en del klagomal pa hur daliga vi ar med var blogguppdatering (men VISSA forsoker iaf, som ni kanske marker :)

Cairns iallafall, uppe i Queensland, och det som ofta ar slutdestinationen pa ostkusten. Valdigt festlig stad, med Woolshed i spetsen av utestallena. Framfor allt ar det har uppe man tar sig ut till barriarrevet, det yttre revet som ar det finaste!
Sagt och gjort, vi kopte oss en dagsutflykt som inkluderade dyk och fick varldens finaste dyk pa ett av de antagligen mest fantastiska stallena i varlden att dyka pa! For fejjanmanniskor sa finns de nagra bilder pa fejjan da vi aven hyrde oss en undervattenskamera den dagen :) Denna dag var helt underbar, vi hade fint vader, sikten under vattnet var bra och jag sag bade skoldpaddor och hajar i vattnet, sa sjukt coolt att jag nastan dog! Det var inkluderat varsta buffelunchen och massa annat och vi kunde inte vara annat an nojda! Detta rekommenderas VERKLIGEN till manniskor som aker hit, det kan man bara inte missa! Visst var fiskarna i Thailand bade fler och variernade, men korallerna och livet runtomkring liksom, det gar inte att jamfora! Det ar verkligen mitt ratta element dar i vattnet, men sen e jag ju ocksa vattentecken sa... ;)

Har uppe finns ocksa regnskogar, RIKTIGA regnskogar och inte "bara" de tempererade vi sag pa Great Ocean Road. Sa vi tog var Kevinkompis fran England, som aven var var chauffis pa Fraser, och hyrde en bil i 2 dagar, for egen road trip upp till regnskogen! Det var en trevlig utflykt som inneholl mycket kortspel, fler o fler o fler fantastiska strander och miljooer, och framfor allt stallena dar havet moter regnskogen! Aven om man borjar bli mer och mer imun mot "upplevelser" typ att hela tiden uppskatta adet man ser, sa tycker jag iallafall att de fortfarande ar fantastiskt. Sarskilt att se grejer man aldrig sett och upplevt forr.

Kicken kan man ocksa skaffa sig genom sky dive, alltsa fallskarmshoppnig som Sophie och Julia gjorde har uppe i Cairns i mandags! Vilken kick bara av att se dem landa och titta pa videon, vilken grej! E lite sugen att gora de pa Nya Zeeland, men NAN kick kanske man ska spara pa till senare pa livet...man behover ju inte gora allt pa en gang, sarskilt inte om man heter Vendela o de kanns litelite laskigt dedar med att kasta sig ut frna ett plan.

Andra aventyr och kickar kan man fa genom rafting, GUD va roligt de va! Det ar som en livs levande flumride, inga granser! Jag vred bade knat och julle borjade bloda, men de va de alltsa vart! Roligast var da vara tva pojkspolingar till ledare skrek at alla att luta hoger, da vi redan lutade hoger och alltsa trillade i, gaaah, vi flot med i hela forsen hur langt som helst och jag o Sophie kunde bara inte sluta skratta. Det var helt och hallet underbart! Hanvisar aven har till lite bilder Soff lagt upp pa fejjan! REKOMMENDERAS aven om aven de var en dyr aktivitet.

For sa e de har, sarksilt pa ostkusten. Allt ar svindyrt. De tar pengar for allt, extra forsakringar hit och dit, men anda ska man fylla i papper pa att allt e pa egen risk, och man ska anda betala en massa om nat gar sonder...
Men det e sant man far ta liksom. Mycket av de vi gor ar once in a life time-upplevelser och vad ar dessa pengarna nar man e stor och jobbar pa riktigt? Nagra fatal manadsloner av alla vi nagonsin kommer tjana....lite sa far man val tanka. De vet hur man ska betalt, for vi kan ju inte gora grejerna pa annat satt, vi kommer inte ut till Fraser annars och vi kan liksom inte hyra en egen gummibat och ge oss ut och rafta precis. Men fy va roligt vi har de pa vagen gott folk, de ska ni veta! Kusten upp har vairt nat av de roligaste i Australien maste jag saga!

Efter Frasers har vi aven gjort nagra andra betyande stopp pa vagen. Vi var i en stad som heter 1770 och tog en endagssurfingkurs! DE NI! Vi allihopa lyckades sta pa bradan, sarskilt Sophie saklart da som e duktig pa allt..och redna fuskat lite pa Manly!

Vi har seglat och jag dok aven, pa Whitsundaysoarna! Rena rama paradisstallena och de e saaaa harligt att vara ute pa havet, avne om var crew var lite knappa i huvet!

Innan rafting pa Mission Beach och innan vi kom upp till Cairns, besokte vi en supermysig o called Magnetic Island! Den e val vard ett besok! Nar man inte har sa mycket forvantningar pa grejer blir de allra oftast som bast! Just sa var de med Magnetic. Vi hade liksom inte tankt pa de mer an ytterligare en grej vi skulle gora pa vagen och sa var de ett litet paradis! Hostelet lag PRECIS vid vattnet, sa vi at middag vid havet varje kvall och frulle varje morgon. Sa himla mysigt. Man bodde i sma bungalowliknande saker vilket ocksa bidrog till mysighetsstamningen! Under heldagen vi hade dar hyrde vi scootrar och akte runt pa on med nagra crazy killar fran England och en jattegullig amerikanska. Verkligen superkul! Vi matade bl a wallabies och sag fina delar av on. Pa kvallarna hade vi sma beachpartyn. Nice nice nice!

Sa nu ar det bara 2 hela dagar kvar i Australien och sedan flyger jag over till Nya Zeeland pa tisdag medan de andra tva kommer aka over till Malaysia och ha de nice!

Jag uppdaterar er fran NZ, det ska bli spannade att resa sjalv aven om de saklart e trakigt att lamna mina kara bastisar...men vi ses sen i Thailand igen och blir riktigt bruna, till studentera i Sverige! See ya in NZ gott folk!